lördag 8 maj 2010


Igår var vi på BVC, jag å Thirias. Vägningen var en stor besvikelse. Jag som tyckte att han mer eller mindre bott vid bröstet hela veckan, såg fram emot en rejäl viktökning, så som jag kämpat med ammandet, trots att det ibland känts som han gnagt av mina bröstvårtor på kuppen.

3030 gram! 70 ynka grams ökning på en vecka!!!Det dubbla hade varit att föredra enligt BVC. Vi satt å pratade om tekniker, B-planer, å nya strategin blir nu att amma ur bägge brösten tills han verkar fått ur det som går, eller tröttnat på att kämpa med det, sen komplettera upp med ersättning, tills man verkligen ser att han är proppmätt.

Så med nya bud åkte jag sen in till ICA och bunkrade ersättning, både pulver å tetrapack.

Satte mig å ammade tills vi båda tröttnade, pumpade sen ur 50 ml sammanlagt, å fyllde på en flaska ihop med 50 ml ersättning å matade. Vilken skillnad! Han var mätt, på riktigt! Det är såååå en mätt bebis ska se ut tänkte jag när jag lade den slagne hjälten i sängen, där han låg å trynade riktigt gott å länge. Så härligt att se för en mamma!

Så nu ska jag försöka mata honom, sen pumpa ur det som går, för å förhoppningsvis få upp produktionen i brösten. Så får det bli bröstmjölk blandat med ersättning på flaska, tills han är tankad upp till den lilla kycklinghalsen.


Var helt färdig igår eftermiddag, å hade precis lagt mig på soffan för å vila medans Thirias snarkade i babysittern. Enligt BVC var rådet att försöka VILA så mycket det går för att kanske få igång produktinen rejält. Antar att jag stressar runt en hel del mot vad jag borde göra. Är det inte folk här på besök, så är vi iväg å hälsar på nån, eller så är det shoppingturer till torp för all möjlig skit, eller så skruttar jag runt å städar, lagar mat, å tvättar medans han ligger å sover...Antar att det är typiskt kvinnofenomen...Försöka vara effektiv när babyn är ineffectiv för att få nåt gjort...

Hur som haver, hade precis ställt in en lergryta i ugnen, med kyckling å rotfrukter, å lagt mig i soffan med en tidning å höll på att slockna, när jag hör nån hojta i hallen, å Alli, som i sitt sovpass nånstans inser att hon är vakthund trots sin ålder, kravlar sig ur soffan för att kolla läget... Där står en gammal barndomsvän till mig, som bor nästan granne till mig nu, å hurtigt frågar om jag ska med ut på promenad? Hade ju iofs tänkt ta en tur runt området med barnvagnen lite senare, för det blåste så jävligt nu, men var ju så innerligt trött också, å hade verkligen sett fram emot att få vila en timme. Hade till å med ställt klockan för det...

Hann precis konstatera att, ja vafan, jag började ändå se min vilostund fladdra iväg på små moln, så då kan vi ju lika gärna ta barnvagnspromenaden nu, när det knackar igen på dörren! Va i hela helvete, liksom... Jo där står mamma å pappa, med två fulla väskor i hallen! Ska ni flytta in tänkte jag, å jodå, mamma hade tyckt så synd om mig när jag får så lite vila, så hon hade helt sonika packat med övernattningssaker, två jättesöta babybyxor som hon köpt till Thirias, å tänkt att hon skulle hjälpa mig lite hemma, å ta pojken mellan matstunderna, så jag kunde gå upp å lägga mig å sova ordentligt däremellan. Tanken var ju så god, men det enda jag ville var ju att vara ensam och bara vara mellan Thirias matningar.

Istället blev det en promenad allihop runt området, eller ja, pappa fastnade å prata med grannen, å kom på efterkälken, så han gick själv runt, i tron att han skulle hinna ikapp oss.

Det var ändå skönt att komma ut kände jag, å sen gick vi in å lagade färdigt maten. Alltid trevligt att ha sällskap vid matbordet iaf. Kyckligen blev jättemör och god, rotfrukterna smarriga, å så blev det ris å sås till det. Vid halv tio eller tio kunde jag sen äntligen stänga dörren om mig, å lägga mig i soffan igen en stund. Thirias käkade lite till, jag pumpade ur resten, å blandade ut med lite ersättning, matade i honom det som gick, sen gick vi upp och la oss i sängen. Vaknade runt tretiden igen, ammade å pytsade i liten slatt med blandningen på flaska. Sen somnade vi om igen, först 2 1/2 timme, lite mer snuttande å käk, sen nästan 2 1/2 timme till.
Provade inatt å byta teknik vid amningen, å istället för att låta honom ligga i vanlig position, dvs. som en banan runt min mage, så vände vi på det å han låg som man gör när man tvillingammar, dvs längst min ena sidas revben, med huvudet in mot bröstkorgen istället för tvärtom. Funkade finfint, men får nog jobba lite på att hitta nåt ställning med kuddar å grejer som gör att jag sitter okej, för det var lite opraktiskt för min del för att orka nån längre stund... men fint grepp fick han, å käkade bra, å det är ju huvudsaken!

Nu ligger korvas här bredvid mig i sin babysitter å snarkar gött. Mätt å belåten så det värmer en mors hjärta! Å idag ska vi verkligen försöka å vara osociala, göra ingenting så gott det går, bara ta en promenad å sen skrota runt lite inne i den takt jag känner för å greja.

Kanske kommer iofs L på en fika, vill minnas att hon pratade på det igår?

Imorgon ska jag ut till en vän till mig, som fick en pojk bara 4 dagar efter oss. Det ska iofs bli roligt att se dom igen. Vi gick gravida samtidigt å läste till Uska tillsammans.

Så, nu ska jag slänga upp benen i soffan, å ta en powernapp, den stund som e kvar tills det är matdags igen för Thirias!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar